لوله مانیسمان و ویژگی ‌های آن

۲۶

لوله مانیسمان و ویژگی ‌های آن

تولید لوله‌ فولادی سابقه‌ای نزدیک به ۱۵۰ سال دارد. در سال ۱۸۳۶، انگلستان حق اختراع و انحصار تولید لوله‌های فولادی بدون درز را به روش روزن رانی در اختیار داشت. تا اینکه در سال ۱۸۸۵ برادران مانیسمان که اهل آلمان بودند، فرآیند تولید مستقیم لوله‌های بدون درز از فولاد میله‌ای را اختراع کردند. از آن دوره به بعد، لوله‌های فولادی بدون درز اغلب با نام لوله مانیسمان شناخته می‌شوند.

لوله مانیسمان و ویژگی ‌های آن

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز چیست؟

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز به لوله ساخته‌شده از یک تکه فلز توخالی و بدون هیچ‌گونه درز، نقطه‌جوش و اتصالی روی سطح آن اطلاق می‌گردد. بر اساس روش تولید، لوله‌های بدون درز به لوله‌های نورد گرم، لوله‌های نورد سرد، لوله‌های کشش سرد، لوله‌های روزن‌رانی‌شده و لوله‌های جک تقسیم می‌شوند. لوله مانیسمان با توجه به شکل، به دو نوع گرد و خاص تقسیم می‌گردد. لوله‌های خاص دارای اشکال پیچیده و مختلفی مانند مربع، بیضی، مثلث، شش‌ضلعی، خربزه، ستاره و لوله پره‌دار هستند. حداکثر قطر این لوله‌ها ۹۱۰ میلی‌متر و حداقل آن‌ها ۰٫۳ میلی‌متر است. لوله مانیسمان، بسته به کاربرد، با انواع دیواره‌های ضخیم یا نازک تولید می‌شود.

از لوله مانیسمان در صنایع سنگینی مانند حفاری، زمین‌شناسی، استخراج نفت، صنایع پتروشیمی، کارخانه‌های شیمیایی، دیگ بخار و لوله‌های بلبرینگ استفاده می‌گردد. این لوله وقتی با دقت بالا تولید شود، در صنایع خودروسازی، تراکتورسازی، کشتیرانی و صنایع هوانوردی نیز استفاده می‌گردد.

فرآیند ساخت لوله مانیسمان

فرآیند ساخت لوله مانیسمان با ریختن شمش‌های فولادی مربعی شکل و گرم‌شده در قالب‌هایی استوانه‌ای شکل آغاز می‌شود. سپس این قالب‌ها در کوره‌های بسیار داغی گرم می‌گردند و تحت فشار بالا نورد می‌شوند. با کشیده شدن شمش، سوراخی در مرکز آن ایجاد می‌گردد و یک شی سوراخ‌کننده گلوله‌ای شکل، از وسط آن عبور داده می‌شود. لوله‌های با قطر بزرگ‌تر، سپس فرآیند آسیاب سنبه را طی می‌کنند، جایی که پس از سوراخ کردن پوسته لوله از طریق آسیاب سنبه، میله‌های سنبه در داخل لوله غلتانده می‌شوند. این فرآیند، قطر خارجی استانداردتر و ضخامت دیواره کنترل‌شده را ایجاد می‌کند. لوله مانیسمان با قطر کمتر نیز با استفاده از فرآیند آسیاب پلاگین ساخته می‌شود.

ویژگی های لوله مانیسمان

فولاد استفاده‌شده در لوله مانیسمان از نوع سنگین می‌باشد، دارای مقاومت بالایی است و در برابر انواع خوردگی مقاومت نشان می‌دهد. از دیگر ویژگی های لوله مانیسمان این است که زنگ نمی‌زند و خورده نمی‌شود. این ویژگی‌ها باعث افزایش طول عمر این نوع لوله‌های بدون درز می‌گردد. ویژگی دیگر آن، این است که بسیار تمیز می‌باشد و سم تولید نمی‌کند.

لوله مانیسمان در مقایسه با سایر لوله‌ها که دارای مقاومت مکانیکی سخت هستند، ضربه‌پذیر می‌باشد و در موارد استفاده‌ای که درجه حرارت مواد عبور داده‌شده، بسیار بالا است (کارخانه‌های شیمیایی و پتروشیمی) کارایی بسیار بهتری دارد. این نوع لوله، به خاطر بهداشتی و بدون درز بودن می‌تواند در لوله‌کشی آب و سایر مایعات نیز استفاده شود. برخی دیگر از ویژگی های لوله مانیسمان به شرح زیر است:

  • تولید قطرهای کوچک‌تر لوله امکان‌پذیر است
  • جوش‌پذیری قوی، قابلیت فشرده‌سازی بالا
  • عملکرد برتر لوله فولادی، فلز نسبتاً متراکم
  • منطقه تقاطع و زانویی فولاد فشرده‌تر است
  • محصولات با دقت بالا روزن رانی‌شده، کیفیت سطح خوب

تفاوت لوله مانیسمان با لوله جوش داده‌شده

لوله مانیسمان به دلیل کاربردهای متنوعی که در صنایع مختلف دارد، از راندمان و ارزش تولید بسیار بالایی نسبت به دیگر لوله‌ها برخوردار است و در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند جایگزین دیگر لوله‌ها شود. صنایعی که الزامات ایمنی در آن‌ها بسیار بالا است، تمایل به استفاده از این نوع لوله دارند. چون این لوله‌ها دارای ظرفیت فشار‌پذیری بهتری می‌باشند و دارای استحکام بالاتری نسبت به لوله‌های جوش داده‌شده هستند.

روش ساخت لوله مانیسمان مانند لوله‌های فولادی دیگر است. اما از آنجایی‌که معمولاً این نوع لوله در شرایط دمایی و فشاری بالا قرار دارد، الزامات سخت‌گیرانه خاصی در مورد پایه‌های فولادی مورداستفاده در ساخت آن در نظر گرفته می‌شود.

در تولید این لوله از یک سری فناوری‌های جدید و پیشرفته استفاده می‌گردد که کیفیت نهایی این محصول را بالاتر می‌برد. البته از آنجایی‌ که لوله مانیسمان فرآیند تولید طولانی‌ و چندگانه دارد، هزینه تمام‌شده آن‌ در مقایسه با لوله‌های جوش داده‌شده، همیشه بالاتر می‌باشد.

تفاوت دیگر این است که هیچ اتصالی در لوله مانیسمان وجود ندارد. پس احتمال نقص و تفاوت در چکش‌خواری از بین می‌رود. زیرا حوادث ترکیدگی و نشت لوله‌ها معمولاً با نواحی جوش و اتصال در لوله‌های جوش داده‌شده مرتبط هستند. علاوه بر این، در لوله مانیسمان نیازی به آزمایش استحکام جوش نیست، پس برای کاربردهای مهم و حیاتی مناسب‌تر است.

کابرد لوله مانیسمان

از کاربرد های این لوله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده در خطوط صنایع دارویی و غذایی
  • کاربرد درخطوط فشار قوی
  • خطوط نفت و گاز
  • خطوط هیدرولیکی

جمع‌بندی

امروزه استفاده از لوله مانیسمان در صنایعی مانند ساخت‌وساز و حمل‌ونقل بسیار متداول‌ می‌باشد. این نوع لوله با تنوع کارایی، دوام بالا، عمر مفید بالا و اطمینان بخشی در صنایع پرخطر به جزئی جدایی‌ناپذیر از صنایع مختلف سبک و سنگین تبدیل‌شده است. ما در این مطلب تلاش کردیم چگونگی ساخت، ویژگی‌ها و تفاوت آن با لوله‌های هم‌رده را به شکلی مختصر توضیح دهیم.

 

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

تفاوت لوله مانیسمان با لوله جوش داده‌شده

لوله مانیسمان به دلیل کاربردهای متنوعی که در صنایع مختلف دارد، از راندمان و ارزش تولید بسیار بالایی نسبت به دیگر لوله‌ها برخوردار است و در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند جایگزین دیگر لوله‌ها شود. صنایعی که الزامات ایمنی در آن‌ها بسیار بالا است، تمایل به استفاده از این نوع لوله دارند. چون این لوله‌ها دارای ظرفیت فشار‌پذیری بهتری می‌باشند و دارای استحکام بالاتری نسبت به لوله‌های جوش داده‌شده هستند.

جهت مطالعه بیشتر به ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات بسته شده است.